שדות נגב ממשיכה לכוון גבוה: מהכיתה אל חזית הטכנולוגיה והחדשנות

מערכת החינוך בשדות נגב ממשיכה להשקיע בדור העתיד של החדשנות והטכנולוגיה. במסגרת זו אירחה המועצה השבוע את ד"ר גייל גלבוע-פרידמן, ראשת המעבדה לבינה מלאכותית, ביג דאטה וממשק אדם-רובוט במכללת ספיר, יחד עם צוותה.


הביקור התקיים במסגרת סיור מקצועי במוסדות החינוך ובמרחבי החדשנות של המועצה, ועסק באפשרויות לשיתופי פעולה עתידיים בין הפקולטה החדשה לטכנולוגיה במכללת ספיר לבין בתי הספר בשדות נגב, בדגש על תחומי הרובוטיקה, הבינה המלאכותית והרובוטים האנושיים.

הפקולטה החדשה לטכנולוגיה, שבראשה עומדת ד"ר גלבוע פרידמן, עוסקת בתחומי מחקר מתקדמים ובהם AI, מודלים מתמטיים ו־Data Science. החיבור למערכת החינוך המקומית נועד לבחון כיצד ניתן לחשוף תלמידים כבר מגיל צעיר לעולמות ידע שנמצאים כיום בלב ההתפתחות הטכנולוגית בישראל ובעולם.

במהלך הסיור נחשפה ד"ר גלבוע פרידמן לעשייה הטכנולוגית המתרחבת בשדות נגב בשנים האחרונות - מהמרכז המדעי של המועצה ועד למרחבי למידה חדשניים הפועלים בתוך מוסדות החינוך. מרחבים אלה כוללים רובוטיקה, תכנות, הדפסה בתלת־ממד, מכונות CNC וטכנולוגיות נוספות, כחלק מרצף חינוכי שמתחיל כבר בגיל הרך ונמשך עד התיכון. המרכז המדעי משלים את המעטפת הזו בפעילות בתחומי מדע, חלל, אסטרונומיה ורובוטיקה, ומאפשר לתלמידים להעמיק, להתנסות ולפתח סקרנות מדעית מעבר לשגרת הלימודים.

החשיפה לעולמות הטכנולוגיה מתחילה בגני הילדים, בין היתר באמצעות הרובוט "טלי", שמסייע לילדים להכיר עקרונות בסיסיים של חשיבה אלגוריתמית בדרך חווייתית. בהמשך משתלבים תלמידי בתי הספר היסודיים בחוגי רובוטיקה ותכנות, עובדים עם ערכות LEGO SPIKE, מתנסים בבנייה ובתכנות, ובחטיבות הביניים ובתיכונים פועלות נבחרות רובוטיקה מתקדמות המשתתפות בתחרויות ארציות.

אל התמונה הזו צפוי להצטרף בעתיד הקרוב גם המרכז הטכנולוגי המתוכנן ביישוב החדש אופיר, מהלך שכבר מתחיל לקרום עור וגידים. במועצה פועלים לקדם סביבו שיתופי פעולה מקצועיים עם גורמים מובילים בתעשייה, ורק לאחרונה נחתם הסכם הבנות לשיתוף פעולה עם חברת אקיוביט - חברת היי־טק ישראלית הפועלת בחזית תחומי הזמן והתדר, ומתמחה בפיתוח וייצור מערכות מתקדמות, בהן שעונים אטומיים. המרכז המתוכנן צפוי להוות מוקד נוסף לקידום תחומי ההייטק, הסייבר, המודיעין והחדשנות באזור, ולחזק את הרצף שבין מערכת החינוך, האקדמיה והתעשייה.

ההשקעה המתמשכת בתחום כבר באה לידי ביטוי גם בהישגים. רק לאחרונה רשמו תלמידי שדות נגב הצלחות בולטות בתחרות הארצית של FIRST ישראל בחיפה: נבחרת הבנות של בית הספר "נעם תושיה" זכתה בפרס "הכוכב העולה", אות הצטיינות המוענק לשתי קבוצות בלבד בכל הארץ ומשלב הישגים בהנדסה, תכנות ועבודת חקר. בנוסף, נבחרת בנות האולפנה דורגה במקום השביעי מתוך כ־70 נבחרות, ונבחרת הבנים הגיעה למקום ה־13 הארצי.

במערכת החינוך המקומית רואים בהישגים הללו חלק מתהליך רחב יותר: לא אירוע נקודתי, אלא בנייה עקבית של תשתית חינוכית שמאפשרת לתלמידים לפגוש מדע וטכנולוגיה באופן מעשי, מסקרן ורלוונטי. לצד הרובוטיקה, המרכז המדעי מוביל גם פעילות בתחומי החלל והאסטרונומיה, באמצעות משקפות VR, סימולציות וכלים חווייתיים שמקרבים את התלמידים לעולמות המחקר והדמיון המדעי.

הסיור של ד"ר גלבוע פרידמן המחיש את הפוטנציאל שבחיבור בין אקדמיה אזורית מתפתחת לבין מערכת חינוך מקומית שמשקיעה בתשתיות, בצוותים ובחשיפה מוקדמת לעולמות העתיד בשאיפה להיות המועצה הראשונה באיזור שרובוטים אנושיים הוא חלק אמיתי ממרקם חייה. בשדות נגב מקווים כי שיתופי הפעולה שייבנו בהמשך יפתחו בפני התלמידים מסלולים חדשים של למידה, התנסות והשראה - מהכיתה, דרך המרכז המדעי, ועד לעולמות האקדמיה, התעשייה וההייטק.